10 Joods Kind Henk Fedder

[Tekst Joods kind] [Informatie over Henk Fedder]

Na Ten Minste Houdbaar Tot 2000-2001 [programmaboekje] vatte ik het plan op om een cd te gaan maken met, door mij op muziek te zetten, Nederlandse poëzie.
In die periode componeerde ik hoofdzakelijk in opdracht voor documentaires en voorlichtingsfilms. Louter instrumentaal werk dus, dat voornamelijk diende als ondersteuning van de beelden. Echter, teksten op muziek zetten was van alles wat ik zo in de loop der jaren had gedaan, mijn favoriete bezigheid geworden. Vandaar dit plan en het idee was dat er genoeg teksten van Nederlandse dichters te vinden zouden zijn.



Ik benaderde Lianne Zandstra voor dit project. Met haar had ik al gewerkt in de musical Kening op Sokken 1997 [programmaboekje] en in Ten Minste Houdbaar Tot. Haar mooie, heldere stem, muzikaliteit en zorgvuldige interpretatie van de tekst gaven de doorslag. Luister bijvoorbeeld naar haar vertolking van Vlieland van Leo Dijkstra en Cees Bijlstra uit Ten Minste Houdbaar Tot. De clip is gemaakt door Omroep Friesland.

Mijn gedichten zijn al af

Op zoek naar geschikte gedichten voor mijn project begon ik alle poëziebloemlezingen die we in huis hadden, door te lezen en toen dat niet genoeg opleverde, ging ik poëziebundels uit de bibliotheek lenen. Het selectiecriterium was ‘onmiddellijk moet duidelijk zijn waar het over gaat’. Anders is het voor een lied niet geschikt.
Joods Kind en Tijd van Vasalis (zie 11) waren de eerste gedichten die ik geschikt vond en waarmee ik aan de slag ging. Verder vond ik nog een tekst van Jan Boerstoel (zie 04), maar dat was al een liedtekst, gemaakt om op te componeren. Gaandeweg ontdekte ik dat er een groot verschil bestaat tussen een gedicht en een liedtekst, hoezeer ze ogenschijnlijk op elkaar lijken. Dat Joods Kind en Tijd wel geschikt waren, is een uitzondering op de regel. Ook zijn er genoeg argumenten tegen het zingen van deze gedichten aan te voeren, want als poëzie hebben ze al kwaliteiten genoeg. De muziek kan zelfs de tekst in de weg gaan zitten. Toen ik dichter en stadgenoot Jean Pierre Rawie vroeg of ik een paar van zijn gedichten op muziek mocht zetten, kreeg ik als antwoord: ‘Geen bezwaren, beste kerel, maar mijn gedichten zijn al af.’ Hij had gelijk, een dichter schrijft poëzie en zijn materiaal is de taal. Als het gedicht klaar is, hoeft er niets aan toegevoegd te worden. Het kan gelezen worden of voorgedragen en dat is genoeg. Door dit voortschrijdend inzicht en door allerlei ander werk wat tijd opeiste, strandde het cd-project met Lianne.
Bij het doorspelen van oud werk voor dit Uitverkoren-project kwam ik de twee composities weer tegen en besloot ik ze toch – ook door de positieve reacties van anderen – op te nemen in de selectie.

Opnames

Van Ten Minste Houdbaar Tot heeft Omroep Friesland opnames gemaakt voor een tv-documentaire.
Later is niet het integrale theaterprogramma uitgezonden, maar slechts enkele fragmenten.
Gedeeltes uit die documentaire heb ik gemonteerd in deze YouTube video.



Van een paar liedjes zijn ook audio-opnames gemaakt door Omroep Friesland, toen we in de studio te gast waren voor een interview door Aly Westra-van der Mark. 

Naar de volgende pagina 11 Tijd


We hebben ons uiterste best gedaan om bronnen en rechthebbenden van het beeldmateriaal  te achterhalen.
Wanneer desondanks beeldmateriaal wordt getoond waarvan je (mede-)rechthebbende bent en voor het gebruik
waarvan je geen toestemming hebt verleend, verzoeken we je een mail te sturen aan addyscheele@gmail.com